Sayfalar

20 Şubat 2011 Pazar

Okulda başarıyı etkileyen etmenler

        
         Bir çok öğretmen kendi okulundaki öğrencilerinden şikayet eder.Her okulun farklı farklı problemleri vardır.Merkezdeki okullar daha rahat olmakla birlikte.Her okulun her öğrenci profilinin kendi has sorunları olabilmekte  ben bu sorunları kendi okulumdan ve deneyimlerimden yola çıkarak açıklayacağım.Ve nasıl bu sorunlar giderilebilir birazda buna kafa yoracağım.

1.Sorun Bizim okulda neden başarı düşük.(Alınan başarı ölçütü sbs başarısı):Kendi okulumdan bahsedecek olursam bunun bir çok nedeni var.Ben ilk kademede öğretmenim.İlk kademe dediğim 1 den 5 e kadar olan kısım.Evet hep yakınıyoruz bu çocuklar neden anlamıyor çoğunluk yani.Neden bu kadar genetik psikolojik ve de zihinsel vb sorunları olan çocuklar çok.Bizim okulu baz alacak olursam ben her sınıfta 2 bazen 3, 4 (bu sayı daha artabilir) öğrenme güçlüğü çeken çocuk var.Bunun yanında 2 yada 3 tanede hiperaktiflik yada dikkat eksikliği yada her ikisi birden yaşayan çocuklar var.Davranış bozukluğu olan çocuklarıysa hiç saymayayım.Zaten bir sınıfta bu tip öğrenci oldu mu tüm sınıf ortamını bozabiliyor sağlıklı bir ders işlemekse ne mümkün.Zamanla bu sorunlardan bazılarını aşabiliyoruz.Tabi aile desteği olursa olmazsa aşmak çok zor.Ki genelde bu sorunlarda aileden kaynaklanıyor.

a sebebi:Ailelerin bilinçsizliği:Bu konu çok önemli bir sorun.Eğer eğitim seviyesi düşükse öğretimden önce eğitimle uğraşıyorsunuz hem aileyi eğitmekle hemde çocuğu.Örneğin çocuklar doğru düzgün beslenmiyorlar.Protein almıyorlar sabah doğru düzgün yemeden geliyorlar okulda bir simit.Akşamda 2 de 3 de yatan bir çocuktan okulda ne verim bekleyebilirsiniz.Biz bunu her toplantıda anlatsak da dinleyen uygulayan veliler olduğu gibi boş vermiş ailelerde çoğunlukta.Bir de şu var ki bazıları için okul çocuklarını gönderip kafa dinledikleri bir yer.

b sebebi:Beslenme az önce a sebebinde söylediğim gibi düzgün beslenmeyen çocuklar pek de algılamaları iyi olmuyor.Beslenme zekada gelişiminde önemli bir yer tutuyor.Örneğin köy çocuklarının köy sütü yumurtasıyla beslendiklerinden olsa gerek daha cin gibi baktıklarını daha bir algının kuvvetli olduğunu görürsünüz.

c sebebi:ekonomik sebepler:Ekonomik gelirin az olduğu bölgelerde eğitim için gerekli araç gereç temin etmek daha zor oluyor.Belki bunlar bir ölçüde aşılsa da.Ekonomik sebep en temellerden biri çünkü beslenmeyi de etkiliyor.Aile içi problemler çocuğun doktora götürülememesi vb.

d sebebi:genetik ve çevresel faktörler:Şimdi kendi bölgemi baz alacak olursam aileden gelen bir genetik problem taşıyan çocuklar var anlayamayan çocukların bir kısmının anne ve babasının da anlayamadıklarını görüyorum.Belki sadece genetik değildir ama Aile ve çevrede bu konuda etkili.Söz gelimi kültürel olarak gelişmiş bir çevrede büyüyen okumuş eğitimli bir ailede yaşayan çocuk daha doğuştan uyarıcılara maruz kalıyor buda zihni kullanmasını gerektiriyor.Artı ailede birde bilinç olunca bebeklikten çocuk eğitime tabi tutuluyor.Oysa bizim buradaki çocuklar çoğunlukla hiç kalem tutmadan resim yapmadan hatta renkleri bilmeden sayıları bilmeden okula geliyorlar.Hazır bulunuşluk dediğimiz bu durum onlar açısından baya eksik belki biz bunu okulda kapatabiliyoruz ama aması var ilk 6 yaşın çok önemli olduğu zeka gelişimi okula bırakılınca ne kadar ilerleme olur siz tahmin edersiniz.

e sebebi başarıda kıstas alınan sbs başarısı da bir sebep.Çünkü bir okulun başarısı sadece sınavda alınan bir dereceyle ölçülmemeli.Evet gelecekleri belki buna bağlı ama bu zihniyet artık değişmeli sanat eğitime sosyal eğitime spora da değer verilmeli.Okulumuz bu bakımdan ders başarısına göre çok daha gelişmiş durumda çok güzel resimler çıkıyor çok güzel spor dereceleri birincilikler alınıyor sesi güzel alan müzik aleti kullanan çocuklarda mevcut ama buna özendirme sadece o dersin branş öğretmenlerine katılıyor.Allahtan müdürümüz bu konuda isteklide bu konuda da ilerleme kaydediliyor.Ama müfettişlerin yegane baktığı ölçüt her zaman sbs başarısıdır.Bunu düşünürken okulun bulunduğu bölgeyi hesaba katmayı da düşünüyorlar mıdır acaba.:)Sbs başarısının düşük olması önemli fakat bizim ilk kademede çok iyi olan öğrencilerimiz 2.kademeye geldiklerinde doğal olarak daha merkezi okulları tercih ediyorlar .Bana soran bir çocuk olsa "başka okula  gideyim mi "diye engel olmam çünkü burada biz davranışla uğraşırken o çocuğunda kaybolmasını istemem.Kendi çocuğum olsa ne yapacaksam onada o tavsiyeyi veririm.Bu sebeple 2.kademeye geldiklerinde iyi olan öğrenciler başka okullara seviyenin daha başarılı olduğu okullara giderken kalanlarla da branş öğretmenleri uğraşıyor.Sonuç çokda verimli değil.Ekonomik sebeplerin içinde unuttuğum bir noktada şu : dershaneye gitme özel ders alma imkanında olmaması ayrıca bir etki tabi.

         Tüm bu sebepleri ve daha sayamadıklarımı bir araya topladığımızda başarı düşüyor.Biz öğretmenlerse başarıyı yada en azından ben şöyle değerlendiriyorum kendimce.O çocukta başlangıçtan bu yana ne kadar ilerleme kaydettim ,elimdekilerle ne kadarını yapabildim.Ve şartları nasıl daha iyileştirebilirim.Bu çocuklara ne verebilirim ,geleceğe nasıl yönlendirebilirim.Umut nasıl verilir.İyi insan nasıl olunur.Salt bilgi değilde yeteneklerini yorum güçlerini nasıl ortaya çıkarabilirim.En önemliside öz güvenlerini nasıl kazandırabilirim.Bunlar benim için çok daha önemli.:) Zaten bu şartlar oluştuğunda başarıda kendiliğinden gelecektir belki bu başarıyı bir sınav ölçemeyecek ama hayat ölçecek ve ben bileceğim o çocukta benden bir şeyler kaldığını..
         Bu yazımda bir sorunu sebepleriyle anlatmaya çalıştım.Daha bir çok sorun mevcut tabiki.Ama iyimser olursak iyi gelişmelerde yok değil.Neler yapılacağına gelince onuda başka sefere anlatayım bu yazı epey uzadı.:)

8 yorum:

  1. Cuma günü olan toplantıdaki konuşmalar geldi aklıma:))
    Neden yazılanlar yabancı değil acaba?:)
    En büyük sorun ne biliyor musun?
    Sorunlar hep sorun olarak kalıyor.Her toplantıda dile getiriliyor,açıklama yapılıyor"neler yapabiliriz"den çok sıkıntılar dile getiriliyor...
    Meslekte 5.yılım ve her toplantı bir öncekinin aynısı olduğu için okulda yorum yapmak dahi gelmiyor içimden...
    "Öğrenciyi kazanabilmek"açısından elimden gelen gayreti gösteriyorum fakat öğretmen,öğrenci,veli,çevre,ekonomi ve sayamadığım onca etkende iyileştirme görülmez ise sorunlar yine sorun kalmaya devam edecekler...

    YanıtlaSil
  2. Aynen benimde 5. yılım pek konuşmuyorum toplantıda çünkü aynı mevzular.Sadece inancımı henüz kaybetmedim her zaman yapılacak birşeyler vardır diye uğraşıp duruyorum dediğin gibi sadece öğretmenle olacak bir iş değil.:)Sorun hep olacak.Umarım bir gün bu sorunlar bitmese bile en aza iner.Ama bu zihniyet değişmedikçe zor görünüyor.

    YanıtlaSil
  3. bursa için konuşuyorum
    varoş kesimlerde genelde anne ve babanın ikisi de fabrikalarda ağır işlerde çalışıyorlar
    çocuklarla kimse ilgilenmiyor
    bir de zaten pahalı bir şehir olduğu için değil araç gereçlerini tam temin etmek bazen karınlarının bile tam doymadığı oluyor.
    genetiği de geç %90 cehalet!
    eğitimli olup olmamaktan bahsetmiyorum bile sadece biraz ana-baba olma bilinci lütfen!

    YanıtlaSil
  4. kesinlikle doğru girly bilinç falan yok ya çocuğu düşünen yok ki.Bazen küçücük çocuklar evde tek başlarına kalıp yemek yiyip okula gelebiliyorlar.Cehalet zaten her kötülüğün başı...

    YanıtlaSil
  5. Ben birazda fazla yüklenildiğini düşünüyorum çocuklara.Ders çalışmaktan, bitmek bilmeyen sınavlara girmekten başlarını alamıyorlar.Oysa çocuk onlar oyun oynamakta istiyorlar ama zamanları yok ki.Kendi yeğenimden örnek veriyorum kız sabah sekizde gidiyor akşam altıda geliyor. Sekize kadar ödev yapıyor sonra hoop yatağa.Haftasonu desen yine bir sürü yazı ödevi.Çocuk artık oyuncaklarına hasretle bakar halde.Eğitim daha önemli oyundan şüphesiz ama sözkonusu çocuk. Bir yerden sonra sıkılması bunalması kaçınılmaz oluyor.

    YanıtlaSil
  6. pınarcım senin dediğin öğrenci merkezi okullardaki öğrenciler tahminim.Çünkü bizimkiler öle ders çalışmaya pek de vakit ayıracak aile bilincine sahip değiller.Bilinçli olanda var tabi.Bizim okul öğlen 1 den 6 ya kadar.Çoğu çocuğun 2 de 3 de yattığını duyuyorum.Bunun sebebi de ders çalışmak değil tv izlemek.Verdiğim ödevleri verirken kendi adıma söyleyim 1 saat bilemediniz çocuğa göre 2 saatte bitecek ödevler.Hafta sonu biraz daha fazla olabiliyor.Zaten imkanlar kısıtlı çokda ödev veremiyoruz.Ama merkezi okullarda olupra bu senin bahsettiğin sorunu ben çok duydum.Orada da öğretmenler ve bazı veliler çocukları yarış atı gibi koşturuyolar.Birbirleriyle rekabet edecez diye çocuklar heba oluyor.Birde sınav başarısı kıstas alınmasıda bir sebep.Dershaneler özel dersler hep bunun için.Söylediklerine tamamen katılıyorum.Ama bu durum okuluna göre değişiyor.

    YanıtlaSil
  7. Bu yazı çok güzel olmuş. Aile en çok etkileyen faktör. Uyku, beslenme. Ne güzel konulara değinmişsin. Zaten ilköğretimde aldığı temelle bir yerlere geliyor insan. O zamandan başarısızsa, bir daha okulla bir ilgisi olmuyor :)

    YanıtlaSil
  8. Evet özellikle 1.sınıf çok önemli.Okulu sevmekle başlıyor herşey:):)Beğenmene sevindim devamı gelecek bu yazının:)

    YanıtlaSil